vezetés

Várakozunk a piros lámpánál, éppen a következő úti célunk felé járnak a gondolataink, egyszer csak a fékpedálon tartott jobb lábfejünk elkezd süllyedni. Mi történik?

Ha járó motornál, álló helyzetben a féken tartjuk a lábunkat és lassan becsúszik a fékpedál, egészen biztos, hogy gond van a fékrendszerrel. ABS hibajel, ha beesik a fékpedál, nyilván azt is tapasztaltuk, hogy a szokásosnál lejjebb fog a fék és a fékerő már nem a régi. Első gyanú általában, hogy levegős a fékrendszer, légteleníteni kell. Ez a tipp viszont nem mindig helytálló, hiszen a tünetet az ABS kocka meghibásodása is okozhatja. Erősíti az erre irányuló gyanút az is, ha az autónkban elmaradt a javasolt időközönkénti fékfolyadék csere, hisze, a fékfolyadék ekkorra elhasználódhatott és hordalékkal telt, felvizesedett, ami korrodálhatta az érzékeny elektronikai modult.

Ha a fékpedál lassan benyomható, illetve az előbb említett hibajeleket tapasztaljuk, akkor három hibalehetőség kerülhet szóba:

  • Meghibásodott a főfékhenger
  • Levegős a fékrendszer
  • Tönkrement az ABS kocka

A fékpedál puhasága utalhat inkább levegős fékre, mielőbb légteleníteni kell a fékrendszert, mert az autó így nem biztonságos. A manuális légtelenítést kövesse mindig fékfolyadék utánpótlás, ha itt van az ideje, akkor teljes fékfolyadék csere.  Légteleníteni a fékpedál folyamatos pumpálásával kell úgy, hogy közben megnyitjuk a munkahengeren található légtelenítő csőcsavart és szabadjára engedjük a bennrekedt levegőt. A csőben megjelenik a fékfolyadék, szörcsögő hangot hallunk, így kell eljutnunk odáig, hogy eltűnjön minden légbuborék. Végezzük el minden keréknél.

Sikertelen a légtelenítés, pedig mindent jól csináltunk? Akkor az ABS kockánál kell keresni a hiba okát, de ehhez már professzionális szerelő kell, éppen erre szolgálnak szervizeink Gárdonyban és Budapesten. ABS kocka cseredarab készletről azonnal, szinte minden autótípushoz. GLS futárral országosan házhoz szállítjuk a javított cseredarabot.

Főfékhenger hiba esetében némiképp különböznek a tünetek, de nagyon hasonlóak. Teszteljük a fékpedál többszöri lenyomásával: ha felpumpálható a fék, akkor ABS kocka hibával állunk szemben, ha többszöri pumpálás után is beesik, akkor főfékhenger hiba állhat a háttérben.